✍ فراتر از تحلیل …

✍️من مشکل اساسی فضای رسانه ای خودمون رو در این میدانم که از متولیان رسانه ای تا کنشگران سیاسی یا فاقد اجتهاد و فقاهت دینی هستند یا درک درستی از فضای رسانه ای ندارند و اساسا نمیدانند جنگ ترکیبی چه شکلی است یا فاقد هر دو هستند و کنشگری در فضای سیاسی جمهوری اسلامی نیاز به این دومولفه دارد وگرنه آسیب های جدی به همراه خواهد داشت که از مثال های عینی صرف نظر میکنم.

ما نیاز به کنشگرانی داریم که دارای اجتهاد باشند و رسانه را بشناسند تا بتوانند در لحظه حکم و موضوع را بفهمند و پیش بروند.

🔶بخاطر فقدان چنین کنشگرانی، متاسفانه فهم درستی در بدنه ی انقلابی تا دستگاههای مختلف هم نیست چون فهم این دو گروه هم برگرفته از فضای رسانه ای است.

مثال بزنم : احکام جنگ متفاوت است؛
بزرگترین گناه در عالم ، کشتن انسان است ولی در جنگ باید یه جاهایی آدم کشت، چه در مقام دفاع چه طبق برخی مبانی در مقام جنگ ابتدایی و حمله.

یا یکی از مسوغات کذب در فقه در جنگ است؛ دروغ گناه بزرگی است ولی از معدود جاهایی که در روایات مختلف اجازه دادند دروغ بگویی، جنگ است که برخی فقها هم طبق همین احادیث ، فتوا داده اند.

ولی هر دو باید مدیریت شده و دقیق باشد و بخاطر همین نیاز به آن دو مولفه ی مذکور است.

جنگ ترکیبی امروز به شدت از جنگ های قدیم، سختتر است و شما وقتی نه فقه بدانی نه تکنیک گوبلز را در رسانه شنیده باشی ، اگر یه جایی هم عملیات رسانه ای درستی از اینور به صورت مشترک انجام شد و به هدف هم بخورد و نتیجه هم حاصل شود، یک عده این وسط پیدا میشوند میگویند این داستان دروغ است، چرا اون رو نگفتید و نمیفهمند اینکه تو هم داری درمورد این صحبت میکنی نه آن، بخاطر این است که تیر به هدف خورده است و هدف هم همین بود که فضای رسانه درگیر شود و یک عده بفهمند چنین ظلمی است ، یک عده هم بگویند نه و موارد دیگر را برایش بفرستند و اسکات خصم رخ بدهد.

🔶آنها که جنگ را از نزدیک دیده اند یا دقیق مطالعه کرده اند میدانند جنگ اقتضائات خاص خودش را دارد، رزمنده ای که عاشق همسرش است ، گاهی ماه ها نمیتواند کنار او باشد، نمیتواند غذای درست بخورد، خوابش منظم نیست و…؛ اینکه چنین حسی بین کنشگران ما نیست یعنی هنوز وارد جنگ نشدند و نهایتا با کلی مخاطب ورژن مذهبی صادق بوقی هستند.

تلاش میکنم به صورت خیلی کلی بگویم چون این موارد را باید خیلی خصوصی و برای افرادی که درگیر رسانه اند بگویی ولی گاهی ناچاریم تا شاید برخی بفهمند، چون خیلی اوقات ما به جای رونالدو ، دنبال گل به خودی های غضنفرهای رسانه ای هستیم.

مثال دیگر؛ خیلی هاتون شهریار آهی را نمیشناسید و تا وقتی این افراد را دقیق نشناسید ، اساسا بویی از تایملاین سیاسی نبرده اید و درگیر مهره های فرعی میشوید که اساسا محلی از اعراب ندارند، فردا در اتاق ویراستی این شخص را بیشتر معرفی میکنیم. شهریار آهی که مهره ی اصلی جریان رسانه ای دشمن است به هیچ وجه در گفتگوی با یک مخالف حاضر نمیشد، شهرام همایون با شهریار آهی مشکلاتی داشته و دارند که عمومی نمیشود ورود کرد. این اختلاف برای ما مهم بود تا باهم به مشکل عمومی جدی بخورند و خیلی از مسائل روشن شود. سالها تلاش شده بود ولی نتیجه ای حاصل نشد، طی یک عملیات رسانه ای دقیق که باز نمیشود گفت، تایملاین را پرکردیم که آهی با همایون پروژه ی مشترک دارند و… و مچ شهریار آهی باز شد و داستان مشخص شد و مجبور شد بیاید کلاب هاوس در اتاق ما توضیح بدهد و گل آخر را بزنیم. ماه ها روی این داستان فکر کردیم و ترفندهای مختلف انجام شد تا چنین کاری انجام شود. موارد متعدد دیگری هم است که بخاطر ملاحظاتی، صرف نظر میکنم.

در جنگ ترکیبی، لایه های مختلف است، از کارکترهایی که ایجاد میشود تا نوع عملیات باید دقیق باشد و بخاطر همین نیازمند آن دو مولفه است.

بقیه اش بماند برای روزی که جنگ تمام شود و خاطره بازی کنیم

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *