پاسخ چند شبهه!

🛎️ پاسخ به چند شبهه تکراری

✔️ چند شبهه تکراری که اخیرا باز یک عده در قالب دیگری بیان میکنند را میخوام جواب بدیم، چون بحث دقیق علمی است لطفا اگر حوصله ندارید نخونید، باید با دقت بخونید متوجه بشید، چون این مطلب چندساعت توضیح میخواد و در رسانه هم نمیشه چندساعت بیای حرف بزنی کسی گوش نمیکنه، شبهه یک کلمه است. میگی اصلا خدا نیست، برای اثباتش باید چندساعت استدلال کنی. پس با صبر و دقت بخوانید یا کلا اگر دغدغه ندارید نخونید. چون برخی درخواست کردند جواب میدم.

✍️ مسئله اول در مورد تشکیل حکومت توسط فقیه در زمان غیبت است؛ اینجا دو تا نظر هست و هر دو نظر هم بزرگانی از شیعه قائل به اون هستند و بحث علمی است و مثل مسائل فقهی دیگر که اختلاف نظره، اینجا هم اختلاف نظر است، مثلا یک فقیه طبق برداشت خودش از آیات و روایات میگه با غسل جمعه میشه نماز خوند، یک فقیه دیگر میگوید باید وضو هم بگیری و غسل کفایت میکند، هر دو فقیه هستند و عندالله حجتی دارند، مساله تشکیل حکومت هم از مسائل اختلافی بین فقها است، برخی بزرگان میگویند حکومت فقط مختص امام معصوم است و فقیه فقط میتواند قاضی و مرجع تقلید باشد برخی دیگر میگویند میتواند حکومت هم تشکیل بدهد، اختلاف نظر هم بخاطر مبانی علما است، مثلا برخی یک روایت را قبول دارند برخی همان روایت را ضعیف میدانند، هر دو هم از نظر خودشان مستدل است. امام خمینی از علمایی هست که قائل است فقیه میتواند حکومت تشکیل بدهد، کتاب نوشته و دلایلش هم مشخص است، علمای متعدد دیگر هم که کسی در علمیت آنها شکی ندارد، به این نظر قائل هستند، مثلا در علمای معاصر آیت الله فاضل لنکرانی که در مسائل علمی خیلی قوی بودند نظرشان مثل امام است، یا حتی آیت الله سیدمحمد شیرازی بزرگ این شیرازی ها که الان این همه شیطنت میکنند هم میگوید تشکیل حکومت در زمان غیبت از اوجب واجبات است که کلیپش و اسنادش پست قبلی گذاشتیم (https://eitaa.com/sheikh_farhad_fathi/16517) پس طبق نظر برخی علما که ما هم طبق تحقیق همین نظر را قبول داریم تشکیل حکومت توسط فقیه جایز است و هر وقت امکان تشکیل حکومت باشد این کار را انجام میدهد، حالا یکی میاد میگه فلان آیت الله مخالف انقلاب امام بود، خب چیکار کنیم؟ امام فقیه است او هم فقیه است، اگر فرض محال همه علما هم با حرکت امام مخالف باشند باز از لحاظ شرعی امام باید به حجت خودش عمل کند چون امام مقلد اون عزیزان نیست و خودش فقیه است، مثل این میمونه یک فقیه بگوید با غسل جمعه میتونی نماز بخونی یکی بیاد بگه فلان آیت الله میگه نمیشه، نظر فلان آیت الله برای خودش و مقلدینش حجت است نه فقیه دیگر، پس مقوله تشکیل حکومت اسلامی در زمان غیبت توسط فقیه اختلافی است ولی این اختلاف موجب نمیشود امام به حجت خودش عمل نکند، شما قائل نیستی کمک نمیکنی و حکومت تشکیل نمیدی ولی نمیتونی جلوی فقیه دیگر که قائل است را هم بگیری و این را هر بچه طلبه ای میداند که امام موافقین و مخالفینی بین علما داشت و اگر کسی تازه اینا رو فهمیده به نظرم به عقل خودش باید شک کند.

✍️ مسئله دوم: اینکه برخی میگویند بله تشکیل حکومت اشکالی ندارد ولی سال ۵۷ هنوز زود بود و باید امام صبر میکرد، اینجا دوتا جواب میشه داد؛ ۱. الان که ۴۴ سال گذشته وضعیت بهتر شده؟ امام هزارسالم صبر میکرد وضعیت همینه و هر روز بدتر هم میشه و اگر کسی منتظر باشه که همه چی اوکی باشد تا کاری کند هیچ وقت نباید کاری بکنی، خب میگن انقلاب نمیکرد، بله نظر شما اینه ولی نظر امام به عنوان فقیه این نبود و امام مقلد شما نیست ۲. امام به عنوان فقیه، شرعا باید به تشخیص خودش عمل میکرد و مقلد شما نیست که به تشخیص شما عمل کند و همه آنهایی که به امام اشکال کردند از لحاظ علمی بالاتر از امام نبودند و اتفاقا علمیت امام نسبت به برخی بالاتر هم است.
۳. به نظر ما اگر انقلاب نمیشد هم تشیع در ایران از بین می رفت یا منزوی میشد هم ایران تجزیه میشد که دلالیش را بارها گفتیم نه اینکه امروز ایران مرکز تشیع باشد و امثال شما هم به برکت انقلاب کار دینی بکنید. آرزوی همه ی فقها بود فاطمیه ایجاد کنند ولی ۱۴۰۰ سال نتونستند و این ها در بستر انقلاب اتفاق افتاد، بیشترین زائر اربعین از ایران است، اگر انقلاب نمیشد امروز جمعیت میلیونی عاشق رفتن به اربعین نبودند و صدها کار معنوی دیگر که بعد انقلاب ایجاد شد،پس تشکیل حکومت و زمان انقلاب با تشخیص یک فقیه جامع الشرایط انجام شده است و برای خودش حجت است و اتفاقا کارهای مهمی هم انجام شده است که بارها ذکر کردیم.

✍️ مسئله سوم: یک عده میگن خب مگه امام معصوم است که هر کاری کرده باشد را بگیم درسته؟! نه خود امام ادعای عصمت داشت گرچه عصمت خاصه برای حضرات معصومین است ولی یک کشاورز هم میتونه با مراقبت به مرحله عصمت برسد ولی قطعا کسی امام خمینی را مثل امام حسین نمیداند، یکی امام معصوم است و یکی فقیه عادل که با مراقبت میتونه به مرحله ای برسد که عصمت هم داشته باشد ولی نه اون عصمت خاصه اهلبیت که مختص خودشان است.

✍️ مسئله چهارم: خب اگر معصوم نیست پس میتونه اشتباه کنه و ما انتقاد کنیم؟ در مورد انتقاد که رهبری بارها فرمودند از من هم میتونید انتقاد کنید و بارها هم از ایشون پیش خودشون انتقاد کردند و ایشون هم جواب دادند ولی نکته ای که اینجا است بحث شما انتقاد نیست، اگر ما انتقاد نمیکنیم به معنای عصمت نیست، چون اولا نظرات رهبری را کارشناسی میدانیم و ایشان در هر حوزه ای با کارشناسان مشورت میکند ثانیا او را به عنوان فقیه حجت میدانیم، مالک اشتر مگر معصوم بود؟ یا حتی حضرت ابوالفضل مگر مثل امامان است؟ سلمان و ابوذر مگر امام معصوم هستند؟ استانداران حضرت علی مگر معصوم بودند؟ هیچکدام مثل امام معصوم نیستند ولی چون از طرف امام منصوب شدند، با نصب امام حجیت پیدا میکند، فقیه هم چون نصب عام از طرف امام معصوم دارد و طبق ادله ای که ما قبول داریم، در زمان غیبت باید به حرف فقیه گوش کنیم، او برای ما حجت است نه اینکه او را معصوم بدانیم و امام سیزدهم و چهاردهم ایجاد کنیم، بارها امام و آقا فرمودند که ما کجا حضرات معصومین کجا؟ بله هر کسی یک عده طرفدار دارد که شاید او را خدا هم بدانند، مهم نظر خود اون شخص است وگرنه در مورد خود بنده که یک طلبه عادی هستم برخی یه چیزایی میگن که آدم هنگ میکند، مهم خود شخص است که جایگاه خودش را بداند و به آن اقرار کند که بارها امامین انقلاب فرمودند ما با حضرات معصومین قابل قیاس نیستیم.

✍️ مسئله پنجم؛ برخی نسبت به عملکردها انتقاد دارند مثلا میگویند کاش امام مثل پیامبر در فتح مکه عمل میکرد و همه را میبخشید و کسی اعدام نمیشد یا میگن کاش اول انقلاب تنش زدایی میکرد و برای خودش دشمن درست نمیکرد؛ خب این هم از ساده لوحی و عدم اشراف به مسائل است، اولا پیامبر در همان فتح مکه همه را نبخشید ثانیا همان پیامبر در جنگ های مختلف آدم های مختلفی را کشت که الان مخالفین اسلام مثل شما میگویند میتونست اینجا ببخشد ثالثا خود پیامبر و حضرت امیر هم تنش زدایی نکردند، پیامبر هنوز در اطرافیان خودش هم دشمن داشت ولی به سران کشورها نامه مینوشت و به اسلام دعوت میکرد و مثل شما نگفتند بذارید اول پایه های حکومتم محکم شود بعدا نامه بنویسم و دنیا را عصبی نکنم، یا امیرالمومنین میتونستند یه سهمی به مخالفین بدهند و چندسال درگیر جنگ نباشند، احتمالا اینجا بگویید او از نظر ما معصوم است پس فعلش حجت است، خب فقیه هم از نظر ما منصوب عام امام معصوم است و کارهایی که استدلال دینی داشته باشد حجت است، که به نظر ما همه این ها استدلال دینی دارد نه اینکه او را امام معصوم بدانیم یا نگاه قدسی به او داشته باشیم، رابعا انقلاب اسلامی هرکاری میکرد یک عده دشمن او بودند و تنش زدایی معنا نداشت، یک نفر بساط ۲۵۰۰ سال پادشاهی را بهم زده است و دست یک عده از منافع میلیون دلاری قطع شده است خب طبیعی است قاطی کنند و کودتای نوژه تا اغتشاشات اخیر را راه بندارند، یا در مورد تسخیر سفارت میگویند که باز از ساده لوحی است که اطلاع ندارد در کشورهای دیگر هم همین اتفاق می افتد و اگر سفارت آمریکا را نمیگرفتند انقلاب در همان مرحله اول براندازی میشد، واسه همون هم گفتند انقلاب دوم بود، حالا شما باز شاید بگی خب براندازی میشد، خب این نظر شماست و امام همچنان مقلد شما نبود و به تشخیص خودش باید عمل میکرد.

امیدوارم بخاطر اینکه به کسی به هر دلیلی بی مهری میشود تبدیل به ضدانقلاب نشود و جانب انصاف را رعایت کند. سعی کردم ساده بنویسم همه بفهمند وگرنه این مسائل دقیق علمی است و ساعتها باید درموردش دقیق صحبت کرد گرچه قائلم این حرفها بی فایده است، ما باید الان تلاش کنیم اندازه خودمان به بهتر شدن وضعیت کمک کنیم وگرنه این حرفها تهش بی فایده است. یاعلی…

✍️ شیخ #فرهاد_فتحی / عضویت 👇🏻
@sheikh_farhad_fathi


.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *