مناظره جنجالی
✔️ نکته ای از یک مناظره چالشی
#مقدمه: بنده در رسانه تلاش میکنم وارد مباحث علمی دقیق نشوم چون جای آن را در رسانه نمیدانم و معتقدم اصل رسانه برای سرگرمی است و ما باید از مطالب علمی دقیق در رسانه پرهیز کنیم و مطالب ساندویچی را مطرح کنیم که با حوصله مخاطب امروزی سازگار است و تا الان سعی کردم حتی اگر نظر علمی خودم با نظر رایج مخالف است نظر خودم را بیان نکنم و آن را در مجامع و نوشته های علمی مطرح کنم ولی گاهی نمیشود وارد نشویم و به عنوان یک طلبه که پای مکتب حضرت امیر هستم باید از مظلومیت او دفاع کنم.
📍اخیرا مناظره ای در باب حجاب توسط آقایان جمشیدی و عبدالکریمی انجام شد، اصل این نوع گفتگوها خیلی خوبه و جامعه ی ما تشنه این نوع گفتگو ها بوده و هست، هم طرفین مناظره را میشناسم هم مجری برنامه را.
👈 مجری از دوستان مجازی هستند و با اینکه اصلاح طلب است ولی در گفتگوهایی این چنینی جانب انصاف را مراعات میکند و این خیلی خوبه مجری بی طرف باشد و در گفتگوهای کلاب هاوسی که ایشان مجری بود ما با خیال راحت با مخالف فکری خود مناظره میکردیم.
✔️ قطعا بنده به شدت موافق حجاب هستم و عقیده دارم حجاب بزرگترین نعمت خدا برای خانم ها است و معتقدم باید قانونی برای حجاب اسلامی در حکومت اسلامی باشد و طبق قانون اساسی این نظام برای پیاده کردن احکام الهی تاسیس شده است و معتقدم باید قانون حجاب اجرا شود ولی نقدی که همیشه داشته و دارم دوچیز است؛ ۱. نکته ای که چندسال قبل در مصاحبه ای گفتم، اینکه برخی از تمام احکام اسلامی فقط به حجاب حساس هستند درحالیکه احکام مهمتر از حجاب هم داریم که قرآن و معصومین بیشتر از حجاب تاکید کردند ولی ما به آنها مثل حجاب حساس نبوده و نیستیم و این موجب میشود من به عنوان یک طلبه ی مسلمان احساس کنم موضوع این عزیزان، احکام اسلام نیست وگرنه نسبت به احکام دیگر هم حساس بودند که اصلا آنجا حساس نیستند و بنده سالهاست با اینکه مدافع حجاب بودم ولی تاکید کردم حجاب بین احکام اسلامی اولویت اول نیست و این را هر محققی با مراجعه به دین میفهمد که قرآن و احادیث چه مقدار به چه احکامی حساس هست و ما باید با مذاق شارع جلو برویم نه مذاق خودمان، اگر حکمی با اینکه واجب است ولی در دین اولویت اول نیست نباید ما به عنوان اولویت اول مطرح کنیم، نباید کل اسلام را در یک حکم خلاصه کنیم که اگر کسی آن حکم را انجام داد و همه احکام را ترک کرد مسلمان حقیقی باشد ولی اگر کسی آن حکم را ترک کرد ولی عامل به احکام دیگر بود غیرمسلمان تلقی شود که اگر این کار را کنیم جواب معکوس میگیریم چون با روش خدا جلو نرفتیم. ۲. در خود قانون و اجرای آن همیشه نقد داشتم، قانون و اجرای آن باید طوری باشد که موجب کاهش آن جرم و گناه در جامعه شود ولی همه شاهد بودیم سال به سال وضعیت حجاب در جامعه بدتر شد پس این قانون و اجرای آن نه تنها کمکی به بهتر شدن یا حفظ حجاب نکرده است بلکه موجب بدتر شدن حجاب و دعوا و دلخوری بین مردم شده است پس هر عاقلی این را باید بفهمد و قانونی تصویب کند که بعد چندسال ما شاهد بهتر شدن وضعیت حجاب باشیم نه اینکه روز به روز وضعیت حجاب بدتر شود و ما بگوییم ما قانون داریم و هر کس هم با این قانون واجرای آن مخالفت کند بگوییم شما ضدحجابی، نه عزیزم هرچیزی که موجب از بین رفتن حجاب بشود آن ضدحجاب است و اون چیز میتونه قانون غلط یا اجرای غلط قانون باشد.
🛑 فارغ از محتوای این مناظره که مجال مفصل میخواهد تا درموردش صحبت کنیم و از نظر ما نقدهایی به هر دو طرف وارد است، یک مساله ی غلط در مناظره توسط آقای جمشیدی مطرح شد که به عنوان یک طلبه واجب است از ولایت حضرت امیر (ع) دفاع کنم، چون این مطلب غلط، خیلی در مجازی بازخورد منفی داشت و آن را پای جبهه انقلاب نوشتند و اینجا دیگر سکوت جایز نیست.
📍 آقای جمشیدی فرمودند حجاب خیلی مهمه چون ضروری دین است و کسی منکر آن باشد مرتد میشود و حکم کافر را دارد ولی ولایت امیرالمومین (ع) ضروری دین نیست و منکر ولایت حضرت کافر نمیشود!
✔️ خب این حرف از جهات مختلف غلط است و این نشان دهنده این است که برادرمان تسلط کافی بر مباحث دینی ندارند.
اولا همه احکامی که اتفاق نظر در آن است و میدانیم از طرف شارع است، ضروری هستند مثل نماز و روزه و حجاب و…، ولی بین منکر اصل حجاب و منکر قانون الزام حجاب فرق است چون اصل حجاب ضروری دین است ولی قانون الزام به حجاب ضروری دین نیست و کسی که مخالف قانون الزام حجاب باشد مرتد نمیشود، گرچه در مورد انکار اصل حجاب هم باید دقت کرد و همینجوری حکم به ارتداد نکرد چون گاهی شخص جاهل است یا لج بازی میکند و انکار او بخاطر به انکار خدا و پیامبر ختم نمیشود.ثانیا ولایت امیرالمومنین جز ضروریات دین است و روایات مختلفی این را بیان کرده است که منکر ولایت او کافر است؛ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ نَصَبَ عَلِيّاً عَلَماً بَيْنَهُ وَ بَيْنَ خَلْقِهِ فَمَنْ عَرَفَهُ كَانَ مُؤْمِناً وَ مَنْ أَنْكَرَهُ كَانَ كَافِراً ولی در احادیث دیگر به علت های مختلفی که یکی کثرت تعامل شیعیان با مخالفین است حکم به اسلام ظاهری منکرین ولایت امیرالمومنین (ع) شده است تا مشکلات ایجاد نشود چون اگر حکم کافر داشته باشند همه احکام معاملات و احکام طهارت و… باید رعایت شود و این در جامعه اسلامی موجب اختلال نظام میشود، علمای شیعه هم به این تصریح کردند: علمای مختلفی از شیخ مفید تا مرحوم صالح مازندرانی در شرح اصول کافی نوشتند: و من أنكرها يعني الولاية فهو كافر حيث أنكر أعظم ما جاء به الرسول و أصلاً من اصوله.
✅ در حدیث مهمی که پایه های اساسی اسلام معرفی شده است پایه مهم اسلام ولایت حضرت امیر بیان شده است، نماز و زکات و روزه و حج و ولایت ۵ رکن مهم اسلام است که ما متاسفانه نسبت به این ۵ رکن اندازه ی حجاب توجه نداشته و نداریم و کار به جایی رسیده است که آقای جمشیدی حجاب را مهمتر از ولایت امیرالمومنین معرفی میکند! بُنِيَ الْإسلام عَلَى خَمْسٍ الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الْوَلَايَةِ وَ لَمْ يُنَادَ بِشَيْءٍ مَا نُودِيَ بِالْوَلَايَةِ يَوْمَ الْغَدِيرِ.
✔️ پس ولایت امیرالمومنین (ع) طبق احادیث صحیح جز ضروریات دین است ولی در احادیث صحیح دیگری به عللی که اهل فن میدانند حکم به اسلام ظاهری مخالفین شده است، یکی از علت ها هم کثرت تعامل شیعیان با مخالفین است که این علت شاید با تنقیح مناط قابل تعمیم به منکرین حجاب هم باشد و در ظاهر حکم به اسلام آنها بشود گرچه در این مسئله جدید باید دقت بیشتری کرد و به مقتضای زمان و مکان که امام خمینی به آن تاکید داشتند بیشتر توجه شود.به عنوان یک نمونه، امام خمینی (ره) در كتاب الطهارة، ج ۳، ص ۳۲۹ در مسألۀ امامت بر این باور است که اعتقاد به خلافت اهل بیت (علیهم السلام) پس از رسول اکرم (ص) در زمان صدر اسلام – از آن جهت که اصل وقایع برای همگان قابل مشاهده و تحقیق بوده – از «ضروریات» محسوب می شود، اما در قرون بعدی و به ویژه عصر حاضر – به دلیل فاصله گرفتن از آن زمان و پدید آمدن سؤالات، شبهات و ابهامات فراوان در این زمینه و اعتماد نسل های بعدی به نسل اوّل – اعتقاد به مسألۀ امامت در عین اینکه از دیدگاه ما شیعیان قطعی و مبرهن است، اما برای اهل سنّت یک مسألۀ نظری، اجتهادی و غیر بدیهی است: «اصل امامت در صدر اسلام از ضروریات اسلام است، و لذا طبقۀ اوّل از مردم در آن زمان که منکر امامت امام علی (ع) و نصّ رسول خدا (ص) بر خلافت و وزارت ایشان شدند، منکر ضروری شده اند بدون اینکه احتمال شکّ و شبهه از غالب آن ها پذیرفته شود، به ویژه اصحاب حلّ و عقد! سپس برای طبقات و نسل های بعدی – به دلیل شدّت اعتمادی که به طبقۀ اوّل داشتند و همچنین به این علّت که احتمال نمی دادند آن ها عمداً از قول رسول الله (ص) و نصّ بر امام علی (ع) تخلّف کرده باشند و اصلاً این احتمال به ذهنشان خطور نمی کرده که گروه بسیاری از مردم مرتکب یک چنین سهو و نسیانی بشوند – شبهه [و سؤال و ابهام] در اصل واقعه و حقیقت امر برایشان پیش آمده است.طبق این بیان امام که مطلب صحیحی است اگر در مورد ولایت امیرالمومنین که مهمترین رکن اسلام است باید به مقتضیات زمانی و مکانی توجه شود در مورد سایر مسائل مثل حجاب به طریق اولی این قاعده صادق است و اگر در روزگار ما ضرورت حجاب مثل قبل بدیهی نباشد دیگر منکر آن، مرتد نخواهد بود.و اخر دعوانا ان الحمدلله رب العالمینیاعلی…
✍️شیخ #فرهاد_فتحی / عضویت 👇