چند نکته در مورد امام جواد (علیه السلام)

به مناسبت میلاد با سعادت امام نهم حضرت محمد تقی جوادالائمه علیه السلام نکاتی را عرض می کنیم:

۱. امامت امام جواد (ع) در سنین کودکی و قبل از سن بلوغ او بوده است، و همین امر موجب شد برخی از شیعیان در امامت او تردید کنند و عده ای احمد بن موسی را امام خود بدانند و برخی در موسی بن جعفر توقف کردند و به فرقه ی واقفیه ملحق شدند. بنابراین تردید در امامت ریشه در گذشته دارد و امر تازه ای نیست که برخی در امامت و حتی تولد امام عصر(عج) تردید کرده اند.

۲. شروع امامت در سنین کودکی با امام جواد (ع) زمینه ی پذیرش امامت حضرت مهدی (عج) بود تا این امر در بین شیعیان مرسوم گردد و در امامت امام ۵ ساله تردید نکنند و در زمان غیبت گمراه نشوند.

۳. مأمون عباسی علاقه ی زیادی به امام جواد(ع) داشت و برای اینکه به نوعی خودش را منتسب به خاندان نبوی و علوی کند، دختر خود ام فضل را به تزویج امام جواد درآورد تا امام بعدی از خاندان بنی عباس و نوه ی مامون باشد ولی از آنجا که امر امامت امری الهی است، بخت با او یار نشد و با عنایت خداوند دختر او بچه دار نشد و امام هادی (ع) از همسر دیگر امام جواد(ع) به نام سمانه متولد شد.

۴. ام فضل کینه ی عجیبی نسبت به امام جواد (ع) داشت و علت اصلی این کینه، حسادت زنانه ی او به همسران و کنیزان دیگر همسرش بود و نامه هایی به پدرش مامون عباسی می نوشت و امام جواد را فردی هوس باز معرفی می کرد ولی مامون بخاطر علاقه ای که به امام داشت به حرف های دخترش اعتنا نمی کرد.

۵. امام جواد(ع) به تعبیر رهبری، مبتکر بحث آزاد اجتماعی بودند و مناظرات و مباحث مختلفی را با بزرگان علمی و دینی انجام دادند و به مسائل علمی توجه زیادی داشتند و به علت اینکه مامون عباسی علاقه زیادی به علوم مختلف داشت، فرصت مناسبی بود تا حضرت محمدتقی (ع) علم خود را در بین گروه های مختلف از طریق مباحثات و مناظرات علمی منتقل کنند؛ حدیث راس جالوت یکی از آن مناظرات است که موجب مسلمان شدن عالم یهودی گردید.

✍ شیخ #فرهاد_فتحی / عضویت 👇🏻
@sheikh_farhad_fathi

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک نظر

  • ZAP

    Zaproxy dolore alias impedit expedita quisquam.

    1402-11-03 در 16:13