دوقطبی!

امروز آقا برای چندمین بار از دوقطبی کردن جامعه گلایه کردند و فرمودند: برخی اظهارات در فضای مجازی و جدا کردن مردم تحت عناوینی مانند «طرفدار این یا آن»، واقعا جای گله دارد؛ کسانیکه دین و مبانی و انقلاب و ولایت فقیه را قبول دارند، با هر اختلاف سلیقه برادرهای شما هستند و نباید دچار دودستگی شد.

خب الحمدلله بدنه عاقل انقلابی مطلب را گرفتند و گفتند سمعا و طاعتا ولی برخی باز زیربار نرفتند و گفتند نه این است و آن است.

به نظرم بهترین کار برای تبیین این است که به کلمات آقا درمورد دو قطبی مراجعه کنیم:

آقا خرداد ۱۴۰۲ در جمع نمایندگان مجلس فرمودند: اینکه میگویند دوقطبی دوقطبی، معنای دوقطبی اختلاف سلیقه نیست؛ خب اختلاف سلیقه همیشه هست، همیشه بوده. معنای دوقطبی این است که وقتی این اختلاف سلیقه به وجود آمد در هر تصمیمی به جای اینکه به حق و مصلحت فکر کنیم، به جایگاه این دسته‌بندی فکر میکنیم؛ دسته‌ی ما این‌جوری میخواهد، پس باید این بشود؛ حالا حق هست یا نیست، مصلحت هست یا نیست، [فرقی نمیکند؛] معنای دوقطبی این است.

در سخنرانی نوروزی ۱۴۰۰ فرمودند: ملّت عزیزمان انتخابات را نماد دوقطبی‌گری قرار ندهند؛ این تقسیم‌های غلط «چپ» و «راست» و امثال اینها را کنار بگذارند. آنچه مهم است آینده‌‌ی کشور است، آنچه مهم است آینده‌‌ی نسل ما است، آنچه مهم است نظام باعزّت اسلامی در کشور است؛ اینها مهم است، اینها را بایستی در نظر بگیرند و به معنای واقعی کلمه در کنار هم باشند. البتّه سلیقه‌‌ها مختلف است؛ اختلاف سلیقه هست، اختلاف بینش سیاسی هست، اختلاف قومیّتها هست، اختلاف مذاهب هست؛ اینها هیچ اشکالی ندارد ولی این ها نباید کشور را دوقطبی کند.

سال ۱۳۹۶۵ در دیدار اعضای خبرگان فرمودند: التیام بخشیدن به زخمهایی که دشمن وارد میکند؛ یکی از کارها این است. دشمن دارد زخمهایی را بر پیکر این انقلاب میزند و وارد میکند، ما باید به این زخمها التیام ببخشیم؛ یکی مسئله‌ی تفرّق مذهبی و طائفی است -شیعه و سنّی- یکی مسئله‌ی اختلافات جناحی است؛ یکی مسئله‌ی دوقطبی کردن‌های مصنوعیِ جامعه است؛ اینها زخمهایی است که دارند وارد میکنند؛ باید اینها را التیام بخشید.

و باز در سال ۱۳۹۵ در جمع فرماندهان نیروی انتظامی فرمودند: ایجاد دوجریانی، دوفرقه‌ای و دوقطبی از ضربه‌های مهلکی است که دشمن به‌دنبال آن است.

سال ۱۳۹۳ در دیدار با هیئت دولت میفرمایند: جناح‌بندی‌های سیاسی اشکالی ندارد، اما نباید جامعه را به دو قطب تبدیل کرد، زیرا این کار موجب دل‌زدگی و خستگی مردم و شکننده‌شدن محیط جامعه می‌شود.

به نظر میرسد با مراجعه به بیانات رهبری، معنای دوقطبی مشخص است و وقتی کلمات خود رهبری موجود است نیاز نیست ما تفسیر به رای کنیم، دوقطبی سم جامعه است، امروز چون دیدار با بسیجی ها بود، آقا خطاب به بسیجی ها فرمودند که بین خودتان که همه ی اصولو قبول دارید ولی در روش اختلاف دارید، دوقطبی سازی نکنید، مثلا در مساله حجاب همه ی انقلابیون هم حجابو قبول دارند هم قبول دارند باید قانونی برای حجاب باشد و هم قبول دارند باید این قانون اجرا شود ولی در نوع قانون و نحوه اجرا اختلاف سلیقه است، پس اینجا همه اصل حجاب را قبول دارند ولی در روش اختلاف دارند، این فکر میکند اینگونه باشد جامعه به سمت حجاب میرود، اونیکی فکر میکند اگر جور دیگری باشد ولی اساسا هر دو دغدغه ی حجاب دارند، مسائل دیگر هم همین است.

حالا آقا در مسائل کلان مثل انتخابات حتی از افرادی که ایران را قبول دارند ولی نظام را قبول ندارند هم دعوت میکند و میفرماید شما هم بخاطر ایران بیایید، یعنی ما با یک عده هم میتوانیم بر سر ایران تعامل کنیم، یک عده شیعه را قبول ندارند ولی اسلام قبول دارند با اینا میشه بر سر اصل اسلام تعامل کنیم و این دو قطبی ها را از بین ببریم، یا وقتی آقا میفرماید اختلاف مذهب باعث دوقطبی نشود دیگه به طریق اولی، کسی که با ما هم مذهب است نباید باهاش دو قطبی ایجاد کنیم، چه رسد هم جناح ما هم باشد.

یعنی آقا میفرماید شما با مسیحی ایرانی که نه دینش با شما یکی است نه احکام شما را قبول دارد نه انقلابی است دچار دوقطبی نشوید حالا ما با عزیزانی که ۹۹.۹ درصد افکارمون یکی است دچار دوقطبی شدیم و تهش هم آقا وقتی ورود میکند باز قانع نمیشویم و میگوییم آقا دوقطبی کاذب را گفتند وگرنه اصل دوقطبی نیاز است، نه عزیزم آقا بارها اصل دوقطبی را گفتند، حتی با اهل سنت که اختلاف ریشه ای داریم فرمودند باید وحدت داشته باشیم و دچار دوقطبی نشویم، دوقطبی شیعه و سنی که کاذب نیست، یک مساله درست تاریخی است و شخصبی مثل حضرت زهرا پهلویش شکسته و شهید شده است ولی همین جا هم آقا میفرمایند دوقطبی درست نیست، چون در دوقطبی رشدی نیست، در فضای آرام میشود مستدل بحث کرد تا ان برادر دینی یا انقلابی ما فکر کند و بداند روشش غلط است وگرنه تو دعوا کسی حرف کسی رو قبول نمیکند.

✍️شیخ فرهاد فتحی https://eitaa.com/joinchat/1246560365Ca5e65155c1

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک نظر

  • عبدالعظیم شرونی

    حاجی اصل این دنیا بر دو قطبی بودن پایه گذاری شده تا محل امتحان آدمی باشه .. اول تا آخرش دو راهی و دوقطبی حق و باطله.. پس اصل دوقطبی ساقط نیست ، دیگه نباید بخاطر اینکه دو قطبی رخ نده و با 100 در صد جامعه تعامل داشته باشیم از اصل دین عقب نشینی کنیم که!
    ولی دوقطبی های دروغین و مجازی که باعث عدم پیشرفت میشه رو باید از بین ببریم

    1402-09-09 در 19:04